Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.07.2016 16:25 - Стара Загора, 7-годишен разказва:...Нима ще ни колят?Аз се разтреперах.Бях виждал дотогава само кокошки как се колят.Нима нас като кокошките? Зъбите ми затраках
Автор: stefbelchev Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 817 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 06.09.2017 09:17

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  Нима ще ни колят? Аз се разтреперах. Бях виждал дотогава само кокошки как се колят. Нима нас като кокошките? Зъбите ми затракаха. Топовете продължаваха да гърмят.  

   19 юли! Как болезнено се свива сърцето ми, като си спомня тази ужасна дата! Как настръхвам, като си представя страхотиите, прекарани този ден!...

   Тогава аз бях на 7 години. Помня като днес онзи хубав, ясен, горещ юлски ден. С по-големия си брат Стефана спускахме хвърчило. При нас имаше още много други деца. Хвърчилото се спускаше на широкия пред нас път. Отиде да го спуска Колю Митев, връстник на по-големия ми брат. Но какво стана изведнаж! Нещо падна като светкавица пред Коля, задимя, тресна и горкият Колю падна на 50 крачки далеч от нас. Ужасен гръм се разнесе. Това беше първият топовен гърмеж. Ние избягахме до дома. Колко такива гърмежи последваха един след друг! Изплашени, ние се втурнахме у дома. Къде са мама и тате? Няма ги, пръснали се да ни търсят. Те скоро се върнаха успокоени и всички заедно отидохме да гледаме от една висока съседна къща как се хвърлят топовете от Берекетската могила. Там имаше още много хора също да гледат. Как лицата им прежълтели и посърнали. Вижда се, че работата не ще да е отивала на добре, защото баща ни скоро ни хвана за ръце, повика майка ни и чрез съседната врачка бързо отидохме у дома. Подир едно малко съвещание тате и мама решиха да отидем по-навътре в града, понеже нашата къща се намираше почти на южния край на града. Излязохме на улицата всички - баща ни, майка ни, по-големият ми брат, аз и още едно по-малко братче, носено от майка ни, защото не можеше да върви, макар и да беше на 4 години. Каква навалица по пътя! Всички прежълтели. И бягат нагоре. Викове, охкания! Майки търсят децата си. Бащи тичат да търсят жените и децата си! Стигнахме до мегданя на черквата "Св. Никола". Аз цял потънах във вода. Не беше малка горещина. Часът имаше 11 преди обяд. Навалицата беше непроходима. Влязохме в една приятелска на баща ни къща, разположена на източната част на мегдана, в къщата на Деча Георгиев.

   Чудна работа! Сам домакинът със синовете си товари кон и се готви да бяга, а баща ни ни остави тука със заповед никъде да не мърдаме. По едно време чух бай Дечо като каза на баща ни:

   "Иванчо, бягай. Друго спасение няма!" И продължаваше трескаво да товари коня си.

   "Къде ще бягате!", пита баща ни. "Там ще ви достигнат и ще ви избият. А ако е съдено да ни колят, то и тука, и там все едно е. По-добре тука. Нека се покажем мирни граждани".

   Баща ми се е надявал на пословицата: "Покорна глава сабя я не сече". Бай Дечо не ни чуваше, той продължаваше да товари коня си.

   Нима ще ни колят? Аз се разтреперах. Бях виждал дотогава само кокошки как се колят. Нима нас като кокошките? Зъбите ми затракаха. Топовете продължаваха да гърмят...
Кървавият 19 юлий 1877 година - геноцид в Стара Загора!

......През февруарий 1878 г., когато Русия окончателно надви Турция, ние се завърнахме от пленението. Тъмно в зори, през един февруарски ден, стигнахме до града. Какво сърцераздирателно зрелище представляваше изгорелият град с щръкналите си голи зидове! Връщаха се около стотина жени с нас. Плачът и риданията на тези сироти нямаха край. За отчаянието нямаше утешение! Едни други се залииваха с вода, за да се свестяват.

Спомени на дете за старозагорското клане


(Публикувани в старозагорското сп. "Надежда" през 1900 г.)


19 юлий 1877 година! Как болезнено се свива сърцето ми, като си спомня тази ужасна дата! Как настръхвам, като си представя страхотиите, прекарани този ден!...


Тогава аз бях на 7 години. Помня като днес онзи хубав, ясен, горещ юлски ден. С по-големия си брат Стефана спускахме хвърчило. При нас имаше още много други деца. Хвърчилото се спускаше на широкия пред нас път. Отиде да го спуска Колю Митев, връстник на по-големия ми брат. Но какво стана изведнаж! Нещо падна като светкавица пред Коля, задимя, тресна и горкият Колю падна на 50 крачки далеч от нас. Ужасен гръм се разнесе. Това беше първият топовен гърмеж. Ние избягахме до дома. Колко такива гърмежи последваха един след друг! Изплашени, ние се втурнахме у дома. Къде са мама и тате? Няма ги, пръснали се да ни търсят. Те скоро се върнаха успокоени и всички заедно отидохме да гледаме от една висока съседна къща как се хвърлят топовете от Берекетската могила. Там имаше още много хора също да гледат. Как лицата им прежълтели и посърнали. Вижда се, че работата не ще да е отивала на добре, защото баща ни скоро ни хвана за ръце, повика майка ни и чрез съседната врачка бързо отидохме у дома. Подир едно малко съвещание тате и мама решиха да отидем по-навътре в града, понеже нашата къща се намираше почти на южния край на града. Излязохме на улицата всички - баща ни, майка ни, по-големият ми брат, аз и още едно по-малко братче, носено от майка ни, защото не можеше да върви, макар и да беше на 4 години. Каква навалица по пътя! Всички прежълтели. И бягат нагоре. Викове, охкания! Майки търсят децата си. Бащи тичат да търсят жените и децата си! Стигнахме до мегданя на черквата "Св. Никола". Аз цял потънах във вода. Не беше малка горещина. Часът имаше 11 преди обяд. Навалицата беше непроходима. Влязохме в една приятелска на баща ни къща, разположена на източната част на мегдана, в къщата на Деча Георгиев.
Чудна работа! Сам домакинът със синовете си товари кон и се готви да бяга, а баща ни ни остави тука със заповед никъде да не мърдаме. По едно време чух бай Дечо като каза на баща ни:


"Иванчо, бягай. Друго спасение няма!" И продължаваше трескаво да товари коня си.


"Къде ще бягате!", пита баща ни. "Там ще ви достигнат и ще ви избият. А ако е съдено да ни колят, то и тука, и там все едно е. По-добре тука. Нека се покажем мирни граждани".


Баща ми се е надявал на пословицата: "Покорна глава сабя я не сече". Бай Дечо не ни чуваше, той продължаваше да товари коня си.


Нима ще ни колят? Аз се разтреперах. Бях виждал дотогава само кокошки как се колят. Нима нас като кокошките? Зъбите ми затракаха. Топовете продължаваха да гърмят...


През февруарий 1878 г., когато Русия окончателно надви Турция, ние се завърнахме от пленението. Тъмно в зори, през един февруарски ден, стигнахме до града. Какво сърцераздирателно зрелище представляваше изгорелият град с щръкналите си голи зидове! Връщаха се около стотина жени с нас. Плачът и риданията на тези сироти нямаха край. За отчаянието нямаше утешение! Едни други се заливаха с вода, за да се свестяват...

Копирано от standartnews.com

Спомени на дете за старозагорското клане


(Публикувани в старозагорското сп. "Надежда" през 1900 г.)


19 юлий 1877 година! Как болезнено се свива сърцето ми, като си спомня тази ужасна дата! Как настръхвам, като си представя страхотиите, прекарани този ден!...


Тогава аз бях на 7 години. Помня като днес онзи хубав, ясен, горещ юлски ден. С по-големия си брат Стефана спускахме хвърчило. При нас имаше още много други деца. Хвърчилото се спускаше на широкия пред нас път. Отиде да го спуска Колю Митев, връстник на по-големия ми брат. Но какво стана изведнаж! Нещо падна като светкавица пред Коля, задимя, тресна и горкият Колю падна на 50 крачки далеч от нас. Ужасен гръм се разнесе. Това беше първият топовен гърмеж. Ние избягахме до дома. Колко такива гърмежи последваха един след друг! Изплашени, ние се втурнахме у дома. Къде са мама и тате? Няма ги, пръснали се да ни търсят. Те скоро се върнаха успокоени и всички заедно отидохме да гледаме от една висока съседна къща как се хвърлят топовете от Берекетската могила. Там имаше още много хора също да гледат. Как лицата им прежълтели и посърнали. Вижда се, че работата не ще да е отивала на добре, защото баща ни скоро ни хвана за ръце, повика майка ни и чрез съседната врачка бързо отидохме у дома. Подир едно малко съвещание тате и мама решиха да отидем по-навътре в града, понеже нашата къща се намираше почти на южния край на града. Излязохме на улицата всички - баща ни, майка ни, по-големият ми брат, аз и още едно по-малко братче, носено от майка ни, защото не можеше да върви, макар и да беше на 4 години. Каква навалица по пътя! Всички прежълтели. И бягат нагоре. Викове, охкания! Майки търсят децата си. Бащи тичат да търсят жените и децата си! Стигнахме до мегданя на черквата "Св. Никола". Аз цял потънах във вода. Не беше малка горещина. Часът имаше 11 преди обяд. Навалицата беше непроходима. Влязохме в една приятелска на баща ни къща, разположена на източната част на мегдана, в къщата на Деча Георгиев.
Чудна работа! Сам домакинът със синовете си товари кон и се готви да бяга, а баща ни ни остави тука със заповед никъде да не мърдаме. По едно време чух бай Дечо като каза на баща ни:


"Иванчо, бягай. Друго спасение няма!" И продължаваше трескаво да товари коня си.


"Къде ще бягате!", пита баща ни. "Там ще ви достигнат и ще ви избият. А ако е съдено да ни колят, то и тука, и там все едно е. По-добре тука. Нека се покажем мирни граждани".


Баща ми се е надявал на пословицата: "Покорна глава сабя я не сече". Бай Дечо не ни чуваше, той продължаваше да товари коня си.


Нима ще ни колят? Аз се разтреперах. Бях виждал дотогава само кокошки как се колят. Нима нас като кокошките? Зъбите ми затракаха. Топовете продължаваха да гърмят...


През февруарий 1878 г., когато Русия окончателно надви Турция, ние се завърнахме от пленението. Тъмно в зори, през един февруарски ден, стигнахме до града. Какво сърцераздирателно зрелище представляваше изгорелият град с щръкналите си голи зидове! Връщаха се около стотина жени с нас. Плачът и риданията на тези сироти нямаха край. За отчаянието нямаше утешение! Едни други се заливаха с вода, за да се свестяват...

Копирано от standartnews.com Нима ще ни колят? Аз се разтреперах. Бях виждал дотогава само кокошки как се колят. Нима нас като кокошките? Зъбите ми затракаха. Топовете продължаваха да гърмят...Копирано от standartnews.com Нима ще ни колят? Аз се разтреперах. Бях виждал дотогава само кокошки как се колят. Нима нас като кокошките? Зъбите ми затракаха. Топовете продължаваха да гърмят...Копирано от standartnews.com          Спомени на 7-год. дете за старозагорското клане на 19 юли 1877 г., извърщено от турската джихадистка армия на Турския Султан. Публикувани в старозагорското сп. "Надежда" през 1900 г.
  19 юлий 1877 година. Стара Загора. Геноцидът изкла 14500 българи!
image
-www.vestnikataka.bg/2014/07/137-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%BE%D1%82-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B5/
...Народният представител Ради Стоянов:...народ, който не помни история си, е осъден да я повтаря.
  Той припомни, че нееднократно е настоявал в Народното събрание за признаването на геноцида над българите в рамките на Османската империя, но предложенията винаги биват отхвърляни.
 



Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: stefbelchev
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 1950680
Постинги: 865
Коментари: 624
Гласове: 6570
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930